Groene weg naar de Middellandse zee - E. van Willenswaard

Donderdag 5 juni stap ik op een volgepakte fiets naar station Steenwijk waar mijn fietsmaatje wacht. We pakken de trein naar Roermond alwaar 'de groene weg naar de middellandse zee' start. We hebben gekozen voor de variant via de Eiffel ipv de Ardennen en dat blijkt een schitterende route te zijn! Korte steile klimmen, prachtige natuur en uitzichten, helemaal genieten! De eerste dag is het nog wat fris en dreigt er af en toe regen maar het blijft bij een paar spetters, 's avond klaart het op en de volgende morgen schijnt de zon!! En dat blijft die gedurende 4 weken doen slechts twee maal onderbroken door een onweersbui. De eerste keer hadden we de tent net opgezet en zijn we een kroeg ingevlucht waar we oranje live zien voetballen in Brazilië. De tweede keer is de tent net ingepakt en willen we gaan ontbijten ...dat kan ook onder een afdak bij de receptie en met een klein uur vertraging stappen we op de fiets voor het eerst in de mooie nieuwe regenkleding...om 10 is die alweer uit en staat de zonnebril weer op de neus.
> Na de Eiffel fietsen we door de Elzas, de Vogezen en de Jura, mooi, mooi mooi, kamperen zoveel mogelijk in mijn prima nieuwe tentje. Eenmaal slapen we in een appartementje naast de kerk omdat er in geen velden of wegen een camping is en in de buurt van Lyon doen we een soirée etappe in een schattig hotelletje met een zeer goede kok...dineren op het terras onder de geurende catalpa bomen....een beetje luxe is ook heerlijk.
> Na1007 km gaan we 500 meter van de route af en staan we op de oprit van mijn vriendin die al 19 jaar in Frankrijk woont en de reden is voor de keuze van deze route. Omhelzingen, thee...en de wasmachine draait uren achter elkaar.... Een heerlijk intermezzo op alle fronten! Zij zet ons drie dagen later met fietsen na Roman weer op de route, we smokkelen hiermee een beetje door 1 grote klim over te slaan.....moet kunnen....maar het is zalig om weer op de fiets te zitten, wat word je daar toch blij van! Zou het verslavend zijn? We fietsen inmiddels in de Isére en algauw zitten we in de Provence, het weer is niks te heet, blijft onder de 30 graden en de wind hebben we alsmaar mee......wat zijn we toch mazzelaars.....prachtige geurende lavendelvelden, olijf- en wijngaarden, bloeiende lindebomen.....Vanaf Orange komt er meer cultuur op de route, we besluiten eerst het einddoel te halen en op de terugweg de cultuur mee te pakken. Het laatste stuk door de Camargue is saai maar na drie weken en 2 dagen liggen we bij Saintes Maries de la Mer in de middellandse zee....na 1250 km klimmen en dalen lekker zwemmen! Nog 100 km terug naar Avignon waar pas 5 dagen later de trein voor ons gereed staat. Dus we doen een stop in Arles en omdat de stadscamping viezig en deprimerend is nemen we twee nachten een hotelletje in het oude centrum....wat een leuk stadje, twee mooie musea oa de pas geopende fondation van gogh in een oud treinstation en door Frank Gehry omgetoverd tot expo ruimtes met een schitterend glazen dak! en we zien een huwelijk in plaatselijke kledij, erg mooi!
> Als we op weg zijn naar Avignon komen we een andere fietser tegen met een enthousiast verhaal over de camping in Fontvieille, we strijken er neer, onder de geurende pijnbomen en worden bedolven door de krekelconcerten, wat een zalige plek! 's Middags ga ik lopen door bos en heuvels, wat een prachtig stukje Frankrijk, les alpilles genaamd.
> Uiteindelijk komen we dan toch in Avignon, bezoeken het kolossale paleis van de pauzen en stappen er woensdagmiddag op de TGV naar Bazel, nog even genieten van het franse land....hebben in Bazel even tijd voor een fietsrondje door het centrum, drinken voor € 16.- een thee en een koffie met twee stukjes cake...om ons vervolgens te ruste te leggen in de nachttrein naar Utrecht! Bijna weer thuis......

E. van Willenswaard

Terug

Deel het met uw vrienden!

Contactgegevens

Vrijdag:  09.00 - 18.00
Zaterdag:  09.00 - 17.00
Zondag:  gesloten

Alleen in de maanden juli en augustus zijn wij geopend op de maandagen.
Retour brengen verhuur na sluitingstijden mogelijk